Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2019

Ρεμπέτικα για όλους!





Σόλο σε ρυθμό 5/8 Λα μινόρε - Τσιτσανης (Το Χάραμα)


Απο διπλό δίσκο που κυκλοφόρησε το 1980 με τίτλο "Το Χάραμα Τραγούδια και ταξίμια του Βασίλη Τσιτσάνη". Εδώ, για λογαριασμό της UNESCO, ο Τσιτσάνης ηχογραφεί μια ιστορική «ζωντανή» ηχογράφηση που γίνεται διπλός δίσκος από τη θρυλική ετικέτα δίσκων της Oμόνοιας «TzinaVenus» και περιέχει μεγάλες επιτυχίες του Τσιτσάνη, ερμηνευμένες από τον ίδιο και την Ελένη Γεράνη αλλά και υπέροχα ορχηστρικά θέματα, με προεξάρχοντα στο μπουζούκι τον ίδιο τον Τσιτσάνη !!!!
(μια αυθεντική ηχογράφηση με τα τρία παραδοσιακά όργανα, Μπουζούκι, Κιθάρα και Μπαγλαμά, εγγραφή ζωντανή χωρίς PLAYBACK και REMIXING, όπως τον παλιό καλό καιρό!!! .. Η ηχογράφηση άρχισε μετά το τέλος του προγράμματος στο "Χάραμα" , όταν έφυγε και ο τελευταίος πελάτης και τα γκαρσόνια, μαζεύτηκαν στην κουζίνα του μαγαζιού, ο Τσιτσάνης με το παλιό του μπουζούκι- όχι το ηλεκτρικό- ο Γιάννης Δεδές με την κιθάρα, ο Μ.Μαλλίδης μπαγλαμά και η Ελένη Γεράνη .. Η ηχογράφηση άρχισε με πολύ κέφι , χωρίς καμιά σχεδόν διακοπή, χωρίς καμιά επανάληψη, μια κι έξω !!!

ΒΥΡΩΝΙΩΤΙΣΣΑ {ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΑΣΙΚΗΣ, 1932}

Γιατί μικρούλα μου - Μ. Βαμβακάρης / Στρ. Παγιουμτζής

Συνθέτης: Μ. Βαμβακάρης-Στρ.- Παγιουμτζής
Στιχουργός: Μ. Βαμβακάρης - Στρ. Παγιουμτζής
Τραγούδι: Στρ. Παγιουμτζής - Στ. Περπινιάδης
Γιατί μικρούλα μου, γιατί καρδούλα μου, θέλεις να με γκρινιάζεις,
Έτος ηχογρ.:1938 (Columbia/DG6343/CG1669 )
γιατί μικρούλα μου, γιατί καρδούλα μου, θέλεις να με γκρινιάζεις.
ας τα ναζάκια σου, με τα ματάκια σου, μεσ' στη καρδιά με σφάζεις, x2
γιατί με λιώνουνε, με φαρμακώνουνε, για σε με συζητούνε, x2
Γιατί για σένανε, διώχνουν εμένανε και με κατηγορούνε, γιατί για σένανε, διώχνουν εμένανε και με κατηγορούνε.
πονώ για σένανε, κλαίω για σένανε και πια δε με λυπάσαι.
Πονώ για σένανε, κλαίγω για σένανε και πια δε με λυπάσαι,
γιατί μ'αρνήθηκες, δε με λυπήθηκες και μοναχή σου να'σαι, x2


ΚΑΤΣΕ Ν' ΑΚΟΥΣΕΙΣ ΜΙΑ ΠΕΝΙΑ, 1946, ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΣΑΟΥΣΑΚΗΣ

Ζεϊμπέκικο του Βασίλη Τσιτσάνη. Φωνογραφήθηκε τον Οκτώβριο του 1946. Ερμηνεύει ο Πρόδρομος Τσαουσάκης με τη σνοδεία του Βασίλη Τσιτσάνη και του Μάρκου Βαμβακάρη. Είναι η πρώτη φωνογράφηση του Τσαουσάκη στην Αθήνα. Δίσκος Odeon 7351.To τραγούδι αναφέρεται στον αδελφό του Τσιτσάνη Χρήστο που έπαιζε εξαιρετικό μπουζούκι. Εδώ μπουζούκι παίζει ο Μανώλης Χιώτης. Την ίδια χρονία το ερμήνευεσε επίσης και ο Στράτος Παγιουμτζής από τη Hia Master’s Voice και το 1948 στην Αμερική από τον Τζιμ Αποστόλου. Πληροφορίες για την φωνογράφηση και στη σελίδα rebetiko.sealabs.net όπου εκεί αναφέρεται πως λόγω της αυστηρής λογοκρισίας της εποχής που γραμμοφωνήθηκε, έγινε η ακόλουθη διασκευή των στίχων, σε όλες τις εκτελέσεις, πλην αυτής με τον Τζιμ Αποστόλου στην Αμερική: α) Ο τρίτος στίχος της πρώτης στροφής «κι αν θες να πιείς και αργιλέ» έγινε «κι αν θες ζεϊμπέκικο γλυκό/καλό» . β) Ο τέταρτος στίχος της δεύτερης στροφής «σε βλέπω είσαι χαρμάνης» έγινε «και τη σειρά σου χάνεις». γ) Ο τρίτος στίχος της τρίτης στροφής «Ο αργιλές είν' έτοιμος» έγινε «Το ζεϊμπεκάκι είν' έτοιμο»
Katse n’ akousis mia penia, Vasilis Tsitsanis, Prodromow Tsaousakis, Markos Vamvakaris Κάτσε ν’ ακούσεις μια πενιά πιες κι ένα ποτηράκι κι αν θες ζεϊμπέκικο γλυκό περίμενε λιγάκι κι αν θες ζεϊμπέκικο γλυκό περίμενε λιγάκι πάρε σειρά γιατί μπορεί ίσως να μην προκάνεις μη μας συμβεί το σοβαρό και τη σειρά σου χάνεις μη μας συμβεί το σοβαρό και τη σειρά σου χάνεις κι αν δεν σ’ αρέσουν όλα αυτά που σου ’χα πει πρωτίστως το ζεϊμπεκάκι είν’ έτοιμο έχει το λόγο ο Χρήστος το ζεϊμπεκάκι είν’ έτοιμο
έχει το λόγο ο Χρήστος



Εσύ θα μετανιώσεις - Γιάννης Παπαϊωάννου

Συνθέτης: Γιάννης Παπαϊωάννου
Στιχουργός: Κώστας Μάνεσης
Ερμηνεία: Οδυσσέας Μοσχονάς - Θανάσης Ευγενικός
Έτος γραμμοφώνησης: 1949 Δίσκος: His Master's Voice Ελλάδος AO 2874
δεν δίνεις σημασία πια για ‘μένα
Τι σου ’φταιξα μικρό και μου χεις φύγει και μ’ άφησες για πάντα μοναχό να πεθάνεις το ‘βαλες σκοπό.
με ξέχασες και πια δε μ’ αγαπάς.
Μ’ αρνήθηκες και πια δεν με θυμάσαι σε άλλονε τα χάδια σου σκορπάς καθόλου δε με σκέφτεσαι και ’μενα
θα τρέχεις σαν τρελή να με ζητάς
Μου μάρανες τη δόλια την καρδιά μου και σα σκουπίδι τώρα με πετάς
εσύ θα μετανιώσεις κάποια μέρα



Γκρινιάρικο - Απόστολος Χατζηχρήστος
Δίσκος: Odeon GA 7020 .
στίχοι: Γιώργος Φωτίδας * (M.Mάτσας)
Σύνθεση: Απόστολος Χατζηχρήστος
Αθήνα, 1940
διεύθυνση ορχήστρας: Σπύρος Περιστέρης
ορχήστρα με 2 μπουζούκια, κιθάρα και μπαγλαμά

____________________________________________
Όταν γκρινιάζεις με πονάς
Δε θέλω να γκρινιάζεις πια
δε θέλω να ζηλεύεις
κι όλο να με παιδεύεις
παραπονιάρικο κουκλί

να παίρνω τα φιλάκια σου
μαραίνεις τη ζωή μου
και κάνεις για να χαίρονται

και να γελούν οι εχθροί μου
Θέλω πολύ να μ’ αγαπάς
Ερωτικό τραγούδι του Απόστολου Χατζηχρήστου σε στίχους του Γιώργου Φωτίδα σύμφωνα με την καρτέλα της ΑΕΠΙ.΄
θέλω να μ’ αγκαλιάζεις
κι όχι να μου γκρινιάζεις

________________________________________________________

** ''Aφήσαμε για το τέλος την περίπτωση του Γιώργου Φωτίδα και της Αθηνάς Φωτίδα-Παγκαλάκη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί ο Γ.Φωτίδας είναι πρόσωπο υπαρκτό και σύζυγος μιας εκ των συνεργατών του Μίνου Μάτσα, της Αθηνάς Φωτίδα-Παγκαλάκη. Τα πνευματικά δικαιώματα για τα τραγούδια που φέρονται στο όνομά τους εισπράττονταν από τους ίδιους, όσο ζούσε ο Γ.Φωτίδας (έφυγε από τη ζωή το 1952) στη συνέχεια παό τη σύζυγό του και μετά το θάνατό της, από τα ανήψια τους.

Πριν από 25 χρόνια επιχείρησα να συνομιλήσω με τους απογόνους του, που κατοικούσαν στο Χαλάνδρι, αλλά απέτυχα στην προσπάθεια να βρω τον δημιουργό αυτόν, του οποίου το όνομα αναγράφεται σε αρκετά διάσημα τραγούδια.

Μετά από την τελευταία έρευνα για να προσεγγίσω τα βιογραφικά του Μίνου Μάτσα και των συνεργατών του, διεπίστωσα ότι κανείς από τους επιζώντες συνθέτες που φέρονται να έχουν γράψει μουσική σε στίχους του Γ. Φωτίδα, δεν τον γνώριζε. Αντίθετα μάλιστα σε 2 περιπτώσεις καταγράφηκαν γεγονότα που αποδεικνύουν ότι τους στίχους των τραγουδιών, τους έγραψε λίγο πριν από την ώρα της ηχογράφησης ο Μίνως Μάτσας. Όμως αντί του Μ.Μάτσα στην ετικέτα του δίσκου αναγράφεται το όνομα του Γ.Φωτίδα. Επίσης καταγράφηκαν γεγονότα που σχετίζονταν με μακρόχρονα προβλήματα υγείας της Αθηνάς Φωτίδα-Παγκαλάκη.

Αξιοπερίεργο επίσης παραμένει το γεγονός ότι όλα τα τραγούδια με το όνομα Γιώεγος Φωτίδας ή Αθηνά Παγκαλάκη έχουν εκδοθεί στις εταιρίες που διηύθυνε ο Μ.Μάτσας. Αυτό δεν συνέβη με κανέναν από τους γνωστούς και πολυγραφότατους στιχουργούς της ελληνικής δισκογραφίας όπως ο Χ.Βασιλειάδης, ο Κ.Κοφινιώτης, ο Γ.Πετροπουλέας, ο Κ.Βίρβος, η Ευτ.Παπαγιαννοπούλου και τόσοι άλλοι.
Όλα τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν μέχρι τώρα κατατείνουν στην άποψη ότι πιθανότατα πρόκειται για δημιουργίες του Μ.Μάτσα, που για κάποιους λόγους, όπως η συμπαράσταση προς την οικογένεια της συνεργάτιδός του Αθηνάς, γράφτηκαν και παρέμειναν στο όνομα του Γιώργου Φωτίδα, ο οποίος έφυγε νωρίς από τη ζωή, ώστε να βοηθήσουν τα οικονομικά της συζύγου του Αθηνάς. ''

εκδόσεις ΚΑΤΑΡΤΙ,2007Παναγιώτης Κουνάδης, Τα ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ, ένα ταξίδι στο λαϊκό τραγούδι των Ελλήνων.2010
από το βιβλίο
Ο ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΟΣ Κος ΜΙΝΩΣ
ΚΟΥΝΑΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ


Δεν τον θέλω μάνα μου - Mάρκος Βαμβακάρης Δίσκος: Οdeon/GA 1985 . Σύνθεση: Mάρκος Βαμβακάρης ζεϊμπέκικο Αθήνα, Ιανουάριος 1937 ορχήστρα με μπουζούκι, κιθάρα και μπαγλαμά διεύθυνση ορχήστρας: Σπύρος Περιστέρης _______________________________________________ Δεν τονε θέλω μάνα μου ό τι και να μου κάνεις Θα πάρω εκείνον π' αγαπώ, στον Άδη κι αν με βάνεις Θα πάρω εκείνον π' αγαπώ, στον Άδη κι αν με βάνεις δεν τόνε θέλω μάνα μου ό τι και να μου κάνεις Έχω μεράκι, έχω νταλγκά, έχω σεβντά και πόνο με την πληγή που μ' άνοιξες, μέρα και νύχτα λειώνω με την πληγή που μ' άνοιξες, μέρα και νύχτα λειώνω έχω μεράκι, έχω νταλγκά, έχω σεβντά και πόνο Δε θέλω αυτόν που θες εσύ μάνα μου να μου δώσεις θα πάρω εκείνον π' αγαπώ, κι εσύ ας με σκοτώσεις θα πάρω εκείνον π' αγαπώ, κι εσύ ας με σκοτώσεις δε θέλω αυτόν που θες εσύ, μάνα μου να μου δώσεις -Γεια σου Φωφώ Αμπατζή! (Κώστας Σκαρβέλης) Σου το 'πα μια σου τόπα δυο, θα πα' να βρω το χάρο θα προτιμήσω θάνατο κι αυτόν δε θα τον πάρω θα προτιμήσω θάνατο κι αυτόν δε θα τον πάρω σου το 'πα μια σου το 'πα δυο, θα πα' να βρω το χάρο



ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΣΑΟΥΣΑΚΗΣ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΓΛΕΝΤΙ ΤΟΥ ΝΤΟΥΝΙΑ





Το μπουζούκι στο Παρίσι - Μάρκος Βαμβακάρης


Μουσική - Στίχοι: Μάρκος Βαμβακάρης Πρώτη εκτέλεση: Γρ. Μπιθικώτσης Έτος ηχογ.: 1960 (Columbia/DG7592/CG4202) Παίξε μπουζούκι μου τρελά τις πιο γλυκιές πενιές σου Να μάθει ο κόσμος κι ο ντουνιάς τις τόσες ομορφιές σου. x2 Ακόμα και στο φεστιβάλ σε κάλεσαν στις Κάννες Με τις πενιές σου γλέντησαν όλες οι Παριζιάνες. x2 Γεια σου Μπιθικώτση (φωνή Μάρκου Βαμβακάρη ) Γεια σου Μάρκο με τα ωραία σου (φωνή Γρ. Μπιθικώτση) Με το γλυκό σου παίξιμο τον κόσμο έχεις μαγέψει Και η πιο φίνα γόησσα γουστάρει να χορέψει x2 Παίξε τις πιο γλυκές πενιές με γούστο και μεράκι Για να χορέψ' η βλάμισσα από το Κολωνάκι x2

ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ - ΤΖΟΥΑΝΑΚΟΣ 1951

Κουκλάκι μου - Ισμήνη Διατσέντε Δίσκος: Odeon GA 1250 (και 1270,1520) Σύνθεση: Παναγιώτης Τούντας Αθήνα, 1928 ________________________________________ Φίλα με στο στόμα, δε βαστώ δώσ’ μου ένα φιλάκι πεταχτό σε αγάπησα, μικράκι μου, πολύ, κουκλάκι μου δόθηκα στο λάγνο σου φιλί Τι κακό, τι απονιά που ’χεις για μένα, φως μου, μέσα στην καρδιά στο σεβντά σου μ’ έριξες για να πονώ, μικράκι μου ντέρτι μού ’βαλες παντοτινό -Γεια σου καναρίνι μου, γεια σου! Αχ, αυτή η θολή σου η ματιά μ’ άναψε, μικράκι μου, φωτιά μου φαρμάκωσε τη δόλια μου ζωή, κουκλάκι μου/μικράκι μου φως μου, δε μου άφησε πνοή _________________________________________ Ένα από τα διασημότερα και πιο διαδεδομένα τραγούδια του Π.Τούντα και πιθανώς η μεγαλύτερη επιτυχία των χρόνων εκείνων. Η Ισμήνη Διατσέντε (ή Διατσίντου ή Πέτρου μετά το γάμο της) προερχόταν από το μελόδραμα, την οπερέτα και την επιθεώρηση και είχε μια μικρή παρουσία στη δισκογραφία τη δεκαετία του 1930.

Παναγιώτης

ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ Μωρή τρελή μωρή μουρλή

Το χαρέμι στο χαμάμ, 1936
ΤΟ ΩΡΑΙΟΤΕΡΟ τραγούδι του Ανέστη Δελιά. Τσιφτετέλι. Ηχογραφήθηκε το 1936 και το τραγουδάει ο ίδιος. Ορχήστρα με μπουζούκι, μπαγλαμά και κιθάρα. ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ!!! Το τραγούδι αυτό, μεταπολεμικά, υπέστη κλοπές και κακοποιήσεις σε βαθμό κακουργήματος!
Γυναίκα με δυο άντρες, 1952, Σπαγκαδώρος Τατασόπουλος Συνθέτης Μητσάκης


Που να βρω γυναίκα να σου μοιάζει;Αντώνης Διαμαντίδης Νταλγκάς
Τα παιδιά της γειτονιάς σου, 1925, Μαρίκα Παπαγκίκα
Παραδοσιακό μικρασιάτικο τραγούδι. Ηχογραφήθηκε στη Ν. Υόρκη το 1925. Ερμηνεύει η Μαρίκα Παπαγκίκα. Δίσκος Columbia CO-56066F Αμερικής. TA PEDIA TIS GITONIAS SOU, MARIKA PAPAGIKA Τα παιδιά της γειτονιάς σου με πειράζουνε τα παιδιά της γειτονιάς σου με πειράζουνε πάλι μεθυσμένος είσαι, με φωνάζουνε πάλι μεθυσμένος είσαι, με φωνάζουνε σαν μεθώ και πέφτω κάτω και λασπώνουμαι σαν μεθώ και πέφτω κάτω και λασπώνουμαι ακουμπώ στα δυο μου χέρια και σηκώνουμαι ακουμπώ στα δυο μου χέρια και σηκώνουμαι όλο ούζο ούζο ούζο το βαρέθηκα όλο ούζο ούζο ούζο το βαρέθηκα φέρτε μου ένα κονιακάκι που τ' ορέχτηκα φέρτε μου ένα κονιακάκι που τ' ορέχτηκα όλο ούζο ούζο ούζο το βαρέθηκα όλο ούζο ούζο ούζο το βαρέθηκα φέρτε μου ένα κονιακάκι που τ' ορέχτηκα δώστε μου κι ένα κρασάκι πώς τ' ορέχτηκα
Άτακτη, Μάρκος Βαμβακάρης, 1968
(Στιχοι/Μουσικη:Μ.Βαμβακάρης) -Στις 45 στροφες το 1966 -Σε μεγαλο δισκο το 1974 (Ενας ρεμπετης)

Ήθελα να σ' αντάμωνα να σου 'λεγα καμπόσα, κι αν δε σου γύριζα το νου αχ... να μου 'κοβαν τη γλώσσα. Δε σε θέλω, δε σε θέλω, πια δε σ' αγαπώ. Δε σε θέλω και πάρε και δρόμο και τράβα στο καλό. Μου το 'πανε οι μάγισσες κι όλες οι καφετζούδες, μου το 'πε μια απ' την Αίγυπτο αχ... με τις φαρδιές πλεξούδες. Δε σε θέλω, δε σε θέλω, πια δε σ' αγαπώ. Δε σε θέλω και πάρε και δρόμο και τράβα στο καλό. Και τι δεν έκανα για σε για να σε διορθώσω, μα εσύ 'σαι τόσο άταχτη αχ... φύγε για να γλιτώσω. Δε σε θέλω, δε σε θέλω, πια δε σ' αγαπώ. Δε σε θέλω και πάρε και δρόμο και τράβα στο καλό.
Συνεχίζεται.....

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου